Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach Rok wydania: 2016 Liczba stron: 280 ISBN: 978-83-7875-300-1 |
Modele techniczno-społeczne wirtualizacji i udostępniania na żądanie zasobów IT |
Zasadniczą inspiracją autorów do podjęcia rozważań na temat wirtualizacji była różnorodność interpretacji tej koncepcji i zamierzenie przedstawienia rozwiązań organizacyjno-technicznych z nią związanych. W literaturze z nauk zarządzania, wirtualizacja rozumiana jest jako przenoszenie części lub całości działań biznesowych przedsiębiorstw do sieci komputerowych tj. Internet. Wirtualizacja kojarzona jest z zastosowaniem do mediów społecznościowych i przekształceniem prowadzonej działalności biznesowej wywołanym zderzeniem funkcjonowania przedsiębiorstwa z wirtualnym środowiskiem. Wyróżniające cechy tego środowiska - szybkość, interaktywność i multimedialność, determinują znaczące zmiany w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku, w komunikowaniu się przedsiębiorstw z rynkiem, w tym z klientami. Jednakże w naukach technicznych, wirtualizacja to technologia, która coraz częściej jest wykorzystywana w małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W zależności od celów, którym ma służyć, może przybierać różną postać. Za sprawą technologii, wirtualizacji mogą ulec różne sfery działalności biznesowej. Obecnie technologia - początkowo kluczowa z racji otwarcia nowych możliwości komunikacji i kooperacji - ustępuje pola również innym zagadnieniom, które są ważne dla rozwoju i sprawnego funkcjonowania organizacji wirtualnych. Wyzwaniem staje się dzisiaj sposób postrzegania partnerów, konkurentów i klientów, problemy budowy struktur i tworzenia strategii, czy też zagadnienia prawne. . |